ტომ. 17 (2024): ლიტერატურათმცოდნეობის თანამედროვე პრობლემები პატარა ქვეყნების ლიტერატურები და თანამედროვე გლობალური სამყაროს გამოწვევები
საერთაშორისო სოციალური და ლიტერატურული პროცესები და ქართული მწერლობა

ტაბუდადებული თემების აქტივიზაცია ჯემალ ქარჩხაძის შემოქმედებაში

თინათინ თვალჭრელიძე
ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

გამოქვეყნებული 2024-12-20

საკვანძო სიტყვები

  • კულტურული ნარატივები,
  • ეროვნული იდენტობა,
  • ტაბუ,
  • ტოტალიტარიზმი

ანოტაცია

In the totalitarian space, the killing of the moral law is highly relevant. Rather than the post-Soviet trauma narrative, Jemal Karchkhadze's work is interesting in the direction of tabooing and de-tabooing moral issues, in order to present epochally correct artistic-aesthetic values (Karchkhadze's journalism, The Tenant, Jupiter's Regret, Antonio and David, etc.) While moral values are taboo, Jemal Karchkhadze made the issue of morality the main problem of his literary works; he wrote: "I am a moralist by nature and nothing can be done about it." Two types of conjuncture of the era spread during this period: “urapatriotic” and international